Forum.Vliegvissen.Be

Het Belgisch Vliegvis Forum
Het is momenteel 21 Nov 2017 17:42

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Viszetting
BerichtGeplaatst: 29 Aug 2012 21:36 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Hallo "Kluizenaars", vandaag 29/08 werden opnieuw 400 kg forellen uitgezet. Mooie en grote forellen.
Laat ons hopen dat ze het "oude" visbestand op sleeptouw nemen en onze reels mooi laten ratelen.

Tight Lines!
Paul

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2012 19:23 
FF-Junk
FF-Junk

Aha! Zondag, na meer dan een maand niet naar kluizen te zijn geweest nog eens proberen!
Heb wel al gehoord dat er de voorbije weken al beter werd gevangen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2012 18:44 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

jolan1212 schreef:
Aha! Zondag, na meer dan een maand niet naar kluizen te zijn geweest nog eens proberen!
Heb wel al gehoord dat er de voorbije weken al beter werd gevangen

Ik zal er ook zijn :wink:

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2012 15:04 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Nog niet wat we gewoon waren op Kluizen, maar enkele forellen waren zondag wel te vangen. Zij het niet gemakkelijk en een lijn zat er ook niet in, al vielen al onze gevangen forellen op "zwart". Zowel een zwart boobytje, zwarte streamer of cormoran bracht al eens een aanbeet op. Ving er één aan drijvende lijn, één (oude) aan glaslijn en één aan D5 met booby en nog twee losgeschoten. De meeste vissen zaten blijkbaar langsheen de windkant. Tussen toren en paddenstoel. De nieuw gezette vissen zijn van goede kwaliteit, volledige staarten.

p,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2012 11:37 
FF-Junk
FF-Junk

langs de kant was het overdag niet goed, geen beet gehad tot pakweg 19uur.
Daarna ging het wat beter want ze begonnen te stijgen, vooral na 20 uur: 2 keer kapot op 19% fluoro en 1 gevangen op minder dan een halfuurtje tijd.
Ook een aantal baarzen gevangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2012 16:11 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

jolan1212 schreef:
langs de kant was het overdag niet goed, geen beet gehad tot pakweg 19uur.
Daarna ging het wat beter want ze begonnen te stijgen, vooral na 20 uur: 2 keer kapot op 19% fluoro en 1 gevangen op minder dan een halfuurtje tijd.
Ook een aantal baarzen gevangen.

Jolan, je weet toch dat 19% een beetje dun is op Kluizen? Vooral als het effectief 19% dikte is! (En gevist aan een Loomis GLX) :D
Vooral bij streamervissen maakt iets dikker nylon niets uit wat aanbeten betreft. Met buzzertjes, kleine nimfjes of droog vliegje tot daar aan toe maar dan neem je ook best iets zachtere hengel.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Sep 2012 22:17 

Vis bijna altijd met 0.21 fluorocarbon , had er zondag middag twee en een paar los , dus je hoeft zeker met buzzers en nimfen niet dunner te gaan !!!

Johan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2012 11:42 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

We hebben nog altijd een beetje de gewoonte "te dun" te vissen in verhouding met de te verwachten vissen (forellen).
Stamt waarschijnlijk uit het verleden met het vissen op rivier en relatief kleine bruine forellen, waar 10-14% heel gewoon is.
Echter, strakke 9,6 - 10 ft hengels met veel power en het vissen op grotere afstand vragen gewoon dikkere lijnen. Eén vis vangen en twee verspelen door te dunnen lijn heeft geen zin. De laatste tijd neem ik al eens opnieuw mijn zachte Orvis 10 ft-#7 mee naar Kluizen en daar kan een lijntje (leader) lichter mee worden gevist, al hoeft het dikwijls niet.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Sep 2012 21:04 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Verklaar dat eens dat vissen op lange afstand tov de lijndikte ? Mij lijkt een lange lijn net in het voordeel van een dunnere leader want die werkt vertragend en dus ook verzwakkend op de reactie van de hengel ? Of zie ik het verkeerd ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 00:30 
FF-Junk
FF-Junk

Ik vis uitsluitend met 19% aan kleine vliegjes; klinkhammers of shuttlecocks. Als ik daar mee vis met 21% (wat neerkomt op 24% bij trilene) worden ze niet of nauwelijks gepakt door de forellen. Moest ik veel kapot gaan daarmee zou ik die natuurlijk niet gebruiken!! De eerste keer was het vlak na de aanslag, slechte knoop aan de middenvlieg want hij was daar gebroken en de tweede keer tijdens de dril: mijn lijn geraakte in de war op de reel en toen de vis ervandoor wou gaan brak de draad.
Anders vis ik altijd met 21% trilene (24dus) of 22% nylon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 09:15 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Admin schreef:
Verklaar dat eens dat vissen op lange afstand tov de lijndikte ? Mij lijkt een lange lijn net in het voordeel van een dunnere leader want die werkt vertragend en dus ook verzwakkend op de reactie van de hengel ? Of zie ik het verkeerd ?

Meer gewicht van de vliegenlijn op of in het water (zinkende lijn), maar dat is niet het enige, je hebt ook minder controle bij het aanslaan (lijn) op grotere afstand. Natuurlijk heb je meer rek in de lijn & leader. Een vis (forel) aanslaan, uitdrillen op 10 m of 25 m is toch wel enigzins verschillend.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 09:19 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

jolan1212 schreef:
Ik vis uitsluitend met 19% aan kleine vliegjes; klinkhammers of shuttlecocks. Als ik daar mee vis met 21% (wat neerkomt op 24% bij trilene) worden ze niet of nauwelijks gepakt door de forellen. Moest ik veel kapot gaan daarmee zou ik die natuurlijk niet gebruiken!! De eerste keer was het vlak na de aanslag, slechte knoop aan de middenvlieg want hij was daar gebroken en de tweede keer tijdens de dril: mijn lijn geraakte in de war op de reel en toen de vis ervandoor wou gaan brak de draad.
Anders vis ik altijd met 21% trilene (24dus) of 22% nylon.

Dat is ook een beetje wat ik bedoel, je 19% fluoro is inderdaad geen 19%, zeker niet met Trilene (zal +-21% zijn). Verder geen slecht nylon en goedkoop maar liegt wel behoorlijk wat dikte betreft. Eens je dat weet geen probleem.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 10:11 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

een forel zal m.i. op 10m sneller overtrekken dan op 25m. Tenzij de forel een haakse bocht maakt en begint te trekken op de weerstand van de lijn in het water, ook dan word een korte lijn bevestigd dat je rapper overtrekt
Vissen op lange afstand en leader breuk lijkt m.i. geen relatie te hebben, als je kortbij vist heeft het een wel een grote invloed op het andere
Heldere waters vragen nu eenmaal dunne leaders, kijk maar naar Rabais waar de locals soms met 10% vissen ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 13:11 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Admin schreef:
een forel zal m.i. op 10m sneller overtrekken dan op 25m. Tenzij de forel een haakse bocht maakt en begint te trekken op de weerstand van de lijn in het water, ook dan word een korte lijn bevestigd dat je rapper overtrekt
Vissen op lange afstand en leader breuk lijkt m.i. geen relatie te hebben, als je kortbij vist heeft het een wel een grote invloed op het andere
Heldere waters vragen nu eenmaal dunne leaders, kijk maar naar Rabais waar de locals soms met 10% vissen ...

Ik heb op rivier al eens 50 cm (weliswaar bruine) forel gevangen aan 12% op 8 m afstand, probeer dat eens met 10ft #7 hengel op 25 m?
Je theorie klopt niet in de praktijk. Niemand zou dan trouwens met 22-25% op Kluizen of dergelijke waters moeten vissen om geen leaderbruik te hebben. Nu is het wel zo dat vissen met een drijvende of zinkende lijn ook invloed heeft.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2012 14:06 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

Paul geen appelen en peren vgln rivier is helemaal anders dan reservoir, op rivier vis ik dun om snel naar beneden te geraken by het nymphen, en als ik dan eens droog vis zet ik dunne leader om de beste presentatie te hebben

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2012 16:09 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Zaterdag te Kluizen ... weer moeilijk.
Ik denk dat er een pak geblankt hebben. Weer geen lijn in te krijgen. Een gevangen aan een buzzer, een andere aan een boobie (wit) drijvende lijn. Mijne maat ving er twee op gele streamers aan intermediate. Als de wind richting paddestoel waait ... niet simpel!
J.J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2012 23:27 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

flempike schreef:
Zaterdag te Kluizen ... weer moeilijk.
Ik denk dat er een pak geblankt hebben. Weer geen lijn in te krijgen. Een gevangen aan een buzzer, een andere aan een boobie (wit) drijvende lijn. Mijne maat ving er twee op gele streamers aan intermediate. Als de wind richting paddestoel waait ... niet simpel!
J.J.

Inderdaad niet gemakkelijk of beter moeilijk.
De beste remedie scheen een Di5 of Di7 te zijn met korte leader (1,5 m) en max. twee vliegen. Aan de punt kleine booby. Heb ik vernomen van één van onze clubleden die er toch 4 wist te vangen en enkele missers. Voor mij een off day :oops:

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2012 13:53 
FF-Junk
FF-Junk

Bij ons aan de andere kant ging het nochtans behoorlijk.
Ik ben maar tot 16 uur gebleven maar ze begonnen toch redelijk te stijgen tegen dan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2012 13:10 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

jolan1212 schreef:
Bij ons aan de andere kant ging het nochtans behoorlijk.
Ik ben maar tot 16 uur gebleven maar ze begonnen toch redelijk te stijgen tegen dan.

Het zou best kunnen dat de forellen, gezien de noordenwind zich aan de andere kant van het meer ophielden. Dat is dan het nadeel met de belly, zelden kruis je heel het meer rond.

P,

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 19 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]