Forum.Vliegvissen.Be

Het Belgisch Vliegvis Forum
Het is momenteel 19 Nov 2017 06:58

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 19 Apr 2014 23:22 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Vrijdag 18/04 werd voor de tweede keer dit seizoen 400 kg forellen uitgezet op Kluizen.
P.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Apr 2014 13:02 
FF-Junk
FF-Junk

Gisteren een twee-tal uurtjes gevist op kluizen tegen de avond.

Hier en daar wat vis aan de oppervlakte maar onvoldoende om echt al droog te vissen.
Rolly polly met zwarte streamers aan een slow intermediate deed het, alhoewel de aanbeten uiterst voorzichtig waren. Zowel oude als nieuwe vissen.
Tegen de avond kwam het goed op gang met om de paar worpen beten, tot het begon te regenen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2014 21:58 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Volgens de geruchtenmolen werd er zaterdag 19/04 vrij goed gevist en gevangen, met een aantal vangstlimieten (15). De meeste vanuit de belly boot. Zowel nieuwe stockies als wat oudere uitzetters.

Tight lines!
Paul

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2014 18:04 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Klaarblijkelijk gaat er een hardnekkig gerucht rond bij onze Waalse vrienden over de kwaliteit van de forel.
Zo zouden, en ik zeg zouden, er tegenwoordig echt afgrijselijk slechte kwaliteits forel verkocht worden door Duitse kwekerijen, die hun vis halen in Turkiie, aan 3.5 €/kg, en die geen enkel kwaliteit/gezondheids ding hebben. Turkije is = niet Europa en daar gelden er andere wetten naar 't schijnt .... de duitsers kopen die vis voor een appel en een ei en kappen die dan in onze waters ... en de naam KLUIZEN is ook gevallen? Iemand een idee? Of gezever?
J.J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2014 21:02 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Ik heb een soort gelijke gerucht horen wapperen, ze waren er van overtuigd dat de uitgezette vis na een week zou kapot liggen in de kant. Het waren anti-biotica forellen die tegen niks kunnen en zeker zouden sterven. Tot nu nog niks gevonden of gezien van dode vis.
Roddels worden verzonnen door leugenaars, verspreid door jaloerse mensen en geloof door de simpele zielen. Voor je geloof hecht aan zo een verhaal zorg dat je ze dan van betroubare bron krijgt of de bewijzen voor u ziet, neem er anders maar een kilooke zout bij.
Greetz
Beni :twisted:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2014 21:25 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

hoe vervoeren die dat dan ?

Over IJslandse meren ben ik ook al teen an tander te weten gekomen, is zelfs ook bevestigd geweest, maar Turkije - Belgie is toch al 30uren karren in den otto ... ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Mei 2014 17:20 
Moderator
Moderator

Ik denk ook dat het vervoer Belgie Turkije heel wat meer kost als de vis zelf.
De meeste forel word gekocht in Duitsland/Belgie/Nederland als ik me niet vergis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2014 22:02 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Nonsens en prietpraat.
Forellen Abel is een grote visleverancier die beperkt zelf kweekt maar het merendeel inkoopt. De meeste forellen komen van Frankrijk, Denemarken of Duitsland. Bij iedere levering hoort tevens een "gezondheidsattest". Omdat het levende en in principe consumptievis is, wordt deze voor levering gekeurd en moet vrij zijn van mogelijke ziekte overbrengers. Wat natuurlijk nog niet de kwaliteit bepaald als sportvis! Echter stellen we vast dat onze geleverde forellen over het algemeen een voldoende "sportvis" kwaliteit hebben en al na enkele weken of een paar maanden uitgroeien tot mooie regenbogen met normale staart en vinnen. Tegenwoordig zien we ook af en toe zogenaamde "blauwe" forellen op Kluizen verschijnen. Een regenboog soort zoals we die momenteel ook aantreffen op bv. het Britse Bewl Water reservoir. Persoonlijk denk ik dat niet ieder reservoir of vijver evengoed geschikt is voor forellen en vandaar horen we al eens van vissterfte, karperluis of andere visziekte. Wat de waterkwaliteit betreft zijn we op dat punt behoorlijk gerust op Kluizen gezien een drinkwaterreservoir wat voortdurend wordt gecontroleerd. Tevens zal de visleverancier maar al te goed weten dat indien er enkele keren rommel forellen worden geleverd, hij wel eens uit de boot zou kunnen vallen. Op Kluizen wordt toch ieder jaar +- 2500 Kg forellen uitgezet voor een waarde van +- 10.000 €.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014 09:23 

Het uitzetten van fario's zou een meerwaarde zijn op Kl.
Kan dit onderwerp besproken worden tijdens een bestuursvergadering?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014 15:46 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

ben het met Gosseries eens ... maar er zitten er wel nog altijd. Heb er nog nooit één gevangen in Kluizen.
Fario is niet zo populair wegens duurder en moeilijker te vangen ... en vissers willen vis vangen.
Misschien nog eens een paar duizend kleintjes uitzetten?
J.J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2014 22:14 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Gosseries schreef:
Het uitzetten van fario's zou een meerwaarde zijn op Kl.
Kan dit onderwerp besproken worden tijdens een bestuursvergadering?

Er werd hierover al gesproken hoor! Mogelijk moeten we dat eens nader bekijken en misschien een behoorlijk aantal kleine bruine forellen uitzetten voor de toekomst. Bruine forellen uitzetten van bv. 30 -35 cm is niet direct een optie omdat ze heel duur zijn en er eigenlijk procentueel weinig van worden gevangen. De bruine forellen welke jaarlijks nog wel eens worden gevangen moeten voortkomen uit het bestand van de 30.000 vingerlingen welke jaren geleden werden uitgezet. Ze zien er dan ook uit als oer-echte wilde bruine forellen.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2014 17:32 

om terug te keren naar de topic van dit gesprek: nieuwe viszetting.
ik heb vorig week end wat vis gevangen en ik vraag me wel af hoe men kan weten als de gelande vis één is uit de recente viszetting of dat het één is van vorig jaar (of zelfs langer)?
dus ik benieuwd naar:
1. het verschil tussen een vis uitgezet in april anno 14 met één vorig jaar
2. de evolutie van de vorm van de vis in de loop van meerdere jaren ( dat ze groeien is nogal logisch, maar is een forel van pakweg 53 cm per sé ééntje van 2013?)
3. wat is de gemiddelde verwachte leeftijd van de uitgezette regenboogforellen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2014 22:36 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Gosseries schreef:
om terug te keren naar de topic van dit gesprek: nieuwe viszetting.
ik heb vorig week end wat vis gevangen en ik vraag me wel af hoe men kan weten als de gelande vis één is uit de recente viszetting of dat het één is van vorig jaar (of zelfs langer)?
dus ik benieuwd naar:
1. het verschil tussen een vis uitgezet in april anno 14 met één vorig jaar
2. de evolutie van de vorm van de vis in de loop van meerdere jaren ( dat ze groeien is nogal logisch, maar is een forel van pakweg 53 cm per sé ééntje van 2013?)
3. wat is de gemiddelde verwachte leeftijd van de uitgezette regenboogforellen

Toeval, maar vandaag di 20/05 werd er opnieuw forellen uitgezet op Kluizen! Naar ik heb vernomen zijn ze gemiddeld ietsje kleiner dan vorige uitzettingen. Mogelijk kan men al moeilijk grote leveren omdat iedereen grote forellen verlangt.

Terugkomend op je vragen:
Normaal worden vissen uitgezet tussen 40-45 cm of 800 à 1200 gr p/st. De grote forellen boven de 50 cm zijn sowieso oude forellen of forellen van eerdere uitzettingen.
In veel gevallen hebben pas uitgezette forellen nog geen grote of volledige staarten. Eens ze een tijd op Kluizen rondzwemmen gaan die staarten groter en vollediger worden.
Naargelang de kweeksoort (verschilt per uitzetting) zijn de forellen vooral in het begin nogal zilverachtig, later krijgen ze meer de kleuren van de zogenaamde wilde steelhead. Ook na de winter zal je merken meer diepgekleurde vissen te vangen.
Exacte cijfers weten we niet wat de levensverwachting is van regenbogen op Kluizen maar regenboogforellen in goede gezondheid en prima water kunnen zo'n 6 à 7 jaar worden. Nu zullen vissen van 40-45 cm al minstens twee jaar oud zijn voor ze worden uitgezet neem ik aan. Dus mogelijk leven ze op Kluizen nog wel enkele jaren. Bruine forellen kunnen enkele jaren ouder worden. Altijd in goede omstandigheden!

Paul,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 08:12 

Persoonlijk land ik een gevangen vis in een net met lange steel, onthaak ik hem in het water en zet hem direct terug zonder met mijn handen aan de vis te komen ( de vis komt quasi niet uit het water); volgens mij komt dit echt ten goede van de recuperatie en stressverwerking voor de vis.
Maar iets anders: er zwemt een pak forellen rond op Kluizen.
met zo'n "turn over" ( bekijk de jaarlijkse visuitzettingen) en een levensduur van pakweg een goede 4 jaar op het reservoir, is er dus toch wat vissterfte te verwachten.
Wat mij opvalt is dat ik nog geen dode forel heb zien bovendrijven. Ik heb vorig jaar één keer een zieke vis gespot ( had een witte film rond zich en zwom in de kant traag rond in dezelfde sector). Of mag ik er van uit gaan dat een stervende vis zich vastzet tussen de stenen? Of sterven ze meer in de winter? Ik denk niet dat aalscholvers een dode forel zullen eten, maar zeker ben ik niet. Weet iemand iets meer over de "laatste reis" van onze regenbogen? ( ze landen zelden in de pan - ik zie toch weinig mensen een forel meenemen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 14:57 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Heb ook ooit een forel, goed uit de kluiten gewassen, vanuit de belly 'zomaar' kunnen scheppen met het net in Kluizen. Was de enige vis die ik er ooit zag die pal te midden het water bleef cruisen net onder het oppervlak. En er was nergens anders vis te bespeuren aan de oppervlakte en het was windstil, daarmee viel hij zo op. Hij bleef er maar, zelfs als ik naderde. Ik heb hem geschept en eens bekeken, scheen niets mis mee, geen vligen in de bek, geen uiterlijke schade, geen slijm of huidtoestanden. Ik liet hem gaan en als een speer ging hij er van door. Tot pakweg 5 minuten later, toen was hij er weer. Mooi recht in het water, cruisen. heel vreemd. J.J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 15:28 

tsja, in een grote populatie heb je altijd rare snaken.

toen ik zondag laatstleden een vis drilde ( een vrij grote, dus geen nieuwe vis) van de kant, stond ik vrij hoog op de oever.
toen de vis in de kant kwam gezwommen, was hij een tijdje gevolgd door één van zijn kompanen ( ik stond hoog en had goed zicht), die op nog geen meter van de gehaakte vis bleef zwemmen, precies uit nieuwsgierigheid ( of was het een koppel die door dik en dun voor elkaar zorgen?).
ik vraag me af of dit fenomeen uitzonderlijk is of als dit regelmatig voorkomt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 19:06 
Vliegvisser
Vliegvisser

Gosseries schreef:
tsja, in een grote populatie heb je altijd rare snaken.

toen ik zondag laatstleden een vis drilde ( een vrij grote, dus geen nieuwe vis) van de kant, stond ik vrij hoog op de oever.
toen de vis in de kant kwam gezwommen, was hij een tijdje gevolgd door één van zijn kompanen ( ik stond hoog en had goed zicht), die op nog geen meter van de gehaakte vis bleef zwemmen, precies uit nieuwsgierigheid ( of was het een koppel die door dik en dun voor elkaar zorgen?).
ik vraag me af of dit fenomeen uitzonderlijk is of als dit regelmatig voorkomt.

Zoiets maak je op zowat elk reservoir eens mee, misschien zelfs op rivier?
Is niets meer dan voedselnijd. Een springende of snel zwemmende forel doet een andere forel denken dat er op kleine vis of insecten gejaagd wordt.

Was zondag wel opvallend hoeveel er erg dicht tegen de kant zwommen. Aan de toren zag ik soms groepjes van 2 tot 6 forellen dicht tegen de kant cruisen, en het waren bijna allemaal oude duikboten. Heb wel geen enkele gespotte vis gevangen, alle aanbeten kwamen onverwachts.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2014 23:57 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Ik denk dat een aantal gevangen forellen zo gestresseerd raken dat ze het niet overleven en kort na het terugzetten sterven. Forellen drijven meestal niet boven zoals witvissen wanneer ze dood gaan, waarom weet ik ook niet.
Mogelijk worden soms ongewild forellen gekwetst aan ingewanden, hart o.d. dat ze het niet lang overleven na de vangst. Ook kunnen er later infecties optreden bij een (kleine) kwetsuur zoals van de haak. Er zullen misschien studies over bestaan over de overlevingskansen na het terugzetten van forellen? Hoe dikwijls gebeurt het niet dat na het vangen van een snoek waarbij de vlieg behoorlijk diep zit, de kieuwbogen gekwetst zijn en de vis bloed? Overleeft deze snoek het na het terugzetten?

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 11:33 
FF-Junk
FF-Junk
Gebruikers-avatar

Volgens mij sterft ongeveer één op 10 gevangen vissen bij een voorzichtige visser en het dubbele bij een echte "vanger" die weinig respect voor de vis heeft (en er zijn er genog). Daar zijn diverse redenen voor: slecht gehaakt, slijmlaag beschadigd, te hard genepen, ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 12:37 
FF-Junk
FF-Junk

Jonas, ik denk dat je het wat te positief ziet...
Ik viste nog zo lang geleden niet in Oostenrijk en een vismaat stond een 50tal meter stroomop.
Er werd flink gevangen en elke vis werd volgens de regels teruggezet.
En toch zag ik er enkele voorbijdrijven "belly up"...
Slecht gehaakt ? (er werd weerhaakloos gevist), slijmlaag beschadigd (er werd een rubber net gebruikt - mijn voorkeur).
Hard nijpen is zeer schadelijk (ingewanden ernstig gekwetst) en men doet dat soms onwillekeurig (vlagzalm kan soms
vreselijk "spartelen").
Algemeen: land je de vis met de (natte) hand, draai hem dan om. Werkt zeker kalmerend bij forel, minder bij vlagzalm.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 15:55 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

al eens een vis op zijn rug in het water gelegd ... die denkt dat ie dood is dus ... very weird, lukt niet altijd

m.i. de enigste en beste methode, vis tot bij je brengen, geen leefnetten gebruiken, leader pakken en door de vingers trekken tot aan de haak, onthaken zonder de vis aan te raken, ik probeer het zoveel mogelijk te doen

Wat vis cadavers betreffen is het eigenlijk heel simpel, in de dierenwereld worden steeds de zwaksten aangevallen, hier door de snoeken, als je ziet wat voor een snoek daar gehaakt werd op de forum dag dan weet je het wel, geen wonder dus dat je amper een dode vis tegenkomt

Wat me vooral opvalt aan Kluizen : een non-commercieel water dat zo goed draait zoals iedereen het wil, vissen die echt groot en sterk worden, staartvinnen die af zijn, kerels van 60cm die tot op de bodem gaan om los te komen, zeer lage hengeldruk is hier de grootste factor denk ik !

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 16:41 
Vliegvisser
Vliegvisser

Het valt enorm op hoe goed de overwinteraars doorvoed zijn... Er moet echt een massa eten aanwezig zijn in het reservoir

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 17:47 
FF-Junk
FF-Junk
Gebruikers-avatar

Grayling_Hugo schreef:
Jonas, ik denk dat je het wat te positief ziet...

Hoezo positief? ;-) Dat was helemaal niet positief bedoeld: 1 op 10 bij een brave visser en 1 op 5 bij ne stoute. Is het dan nog erger dan ik denk?

Vlagzalmen kunnen inderdaad verschrikkelijk lastig doen soms bij het onthaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2014 23:38 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Als het percentage gevangen vissen dat sterft na terugzetten zo hoog is, is het dan wel wenselijk catch & release te vissen? Wordt er dan niet beter af en toe een forel meegenomen die anders toch sterft? Ik kan nu wel enigszins volgen waarom na x periode op een no kill parcours er altijd minder wordt gevangen tot er opnieuw vis werd uitgezet. Mogelijk zijn dus een hele boel forellen die al een aantal keren werden gevangen gewoon gestorven. Vandaar dat je enkele weken op bepaalde plaatsen goed vangt en enige tijd later op dezelfde plaats er geen staart meer te vangen valt. Deze standvissen zijn waarschijnlijk dood of... meegenomen.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 09:41 
FF-Junk
FF-Junk
Gebruikers-avatar

Volgens mij richt je minder schade aan aan het visbestand door twee vissen te vangen en mee te nemen en dan te stoppen dan door er dertig te catch & releasen. (maar da mag ik hier niemeer zeggen... :D)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 13:59 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

minste schade : niet gaan vissen ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 14:11 

inderdaad, en het feit dat de hengeldruk op Kluizen laag is, komt deels doordat er enkel in week end en feestdagen mag gevist worden, hetgeen een goed uitgebalanceerde formule is ( de vissen worden er 5 dagen per week met rust gelaten).

ik ben vol lof over Kluizen ( ik ga al jaren niet meer op de Engelse reservoirs, omdat ik mijn ding kan doen niet ver van huis); de goede sfeer is er, voldoende plaats en forel die er goed in zijn element is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 15:59 
FF-Junk
FF-Junk

zolang we hier allen maar blijven denken dat we weten hoe het zit met sterfte na het release
zijn we lekker verkeerd bezig :twisted:

En geven we zeker geen goed voorbeeld naar de groenen maar het schijnt hier niemand te doordringen dat je het graf zelf graaft makkers

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 16:50 
FF-Junk
FF-Junk
Gebruikers-avatar

Bwah, die groen hebben ander werk genoeg. :roll:

Te ver off topic, want heeft absoluut niets met Kluizen te maken. Eens nadenken over wat men doet is nooit mis. :p

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 16:52 
Site Admin
Site Admin
Gebruikers-avatar

sexyloops schreef:
En geven we zeker geen goed voorbeeld naar de groenen maar het schijnt hier niemand te doordringen dat je het graf zelf graaft makkers

cool de groenen zitten op ons forum :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 17:00 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Volgens de vangst statistieken is er in heel 2013 dus maar één bruine gevangen?
Dat is straf!
J.J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 22:39 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Admin schreef:
minste schade : niet gaan vissen ...

(Een goeie!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 22:41 
FF-Junk-XL
FF-Junk-XL

Gosseries schreef:
inderdaad, en het feit dat de hengeldruk op Kluizen laag is, komt deels doordat er enkel in week end en feestdagen mag gevist worden, hetgeen een goed uitgebalanceerde formule is ( de vissen worden er 5 dagen per week met rust gelaten).

ik ben vol lof over Kluizen ( ik ga al jaren niet meer op de Engelse reservoirs, omdat ik mijn ding kan doen niet ver van huis); de goede sfeer is er, voldoende plaats en forel die er goed in zijn element is.

Het is inderdaad zo dat je niet naar de Engelse reservoirs hoeft om mooie en grote forellen te vangen, integendeel soms.
Maar, we vissen ook eens graag ergens anders hé. Een beetje zoals we graag eens op vakantie gaan.

P,

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2014 22:44 
FF-Junk
FF-Junk

zijn in Nl al bezig geweest met het verbieden te vissen voor hobby voor als nog niet gelukt maar begin is er

en de groenen lezen overal mee

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 34 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]